Parov16

好きな歌やドラマについて和訳したり解説します

Extraordinary way - Conjure One(和訳)

デレリアム(Delerium)が好きな方には、デュオのメンバーであるライス・ファルバー(Rhys Fulber)のプロジェクト、カンジャー・ワン(Conjure One)もおすすめなので紹介したいと思います。デレリアムと同じ神秘的なエレクトロで、デレリアムよりさらに洗練された曲が多い印象です。

私のいちばんのおすすめは、2005年のシングル「Extraordinary way」です。同時にリリースされたアルバム『Extraordinary ways』(2005年)のリード曲になっています。ボーカルにフューチャーされているのは Poe です。彼女がこの歌詞も書いています。

歌詞の内容はデレリアムの「Silence」と似ていて、詞のなかの”you” は恋人や愛する人というよりも、もっと神秘的な存在ではないかと思わせるものです。この曲には"God"という単語がずばり出てくるので、まさに"God"のことなのかもしれません。

 

***

 

What I have is nothing to my name
No property to speak of
And no trophy for my game
Intangible and worthless
My assets on the page
My coffers are empty
Any offer of safety has faded away
But what I have
What I have is

私の手にしているものは世間では役に立たない
人に語れる財産もなく
誰かに認められた名誉もない
実体もなく価値もない
記録されているだけで
金庫は空っぽ
私を保証してくれるものは消えてしまった
それでも私の手にしているもの
私の手にしているものは

 


On an ordinary day
The extraordinary way
You take what I can give and you treasure it
On an ordinary day
The extraordinary way
You turn to me and say, I believe in this

何でもない日に
特別な方法で
あなたは私の与えるものを受け取りそれを大切にしてくれる
何でもない日に
特別な方法で
あなたは私に振り向き言ってくれる、それを信じている

 


That makes me lucky
God, I'm lucky, so much luckier than I ever thought I'd be
'Cause what I have (what I have)
Means so very little to this world
A promise that I kept and a bridge that I saved before it burned
The sacrifice that I made
Brought me to my knees
A choice that cost me everything and set somebody else free
But what I have
Is the value that you see in these things

全てを失ったことは私にとって幸運だった
神よ、私は幸運だった、今までにそうだと思っていたよりもずっと
なぜなら私の手にしているものは
この世界ではほとんど何の意味も持たないもの
守り続けた約束、燃やされるまえに隠しておいた道
払った犠牲は
私を崩れさせる
全てを奪われ、他の誰かを自由にした選択
それでも私の手にしているものは
あなたにはその価値がわかるもの

 


On an ordinary day
The extraordinary way
You take what I can give and you treasure it
On an ordinary day
The extraordinary way
You turn to me and say, I believe in this

何でもない日に
特別な方法で
あなたは私の与えるものを受け取りそれを大切にしてくれる
何でもない日に
特別な方法で
あなたは私に振り向き言ってくれる、それを信じている

 


That makes me lucky
God I'm lucky, so much luckier than I ever thought I'd be
'Cause what I have
Is the value that you see in these things

全てを失ったことは私にとって幸運だった
神よ、私は幸運だった、今までそうだと思っていたよりもずっと
なぜなら私の手にしているものは
あなたにはその価値がわかるものだから

 


And everytime I forget those things you bring them right back to me

そして私がそれを忘れるたびに、あなたは思い出させてくれる

 


With your patience
When I'm blinding mad
And your passion
When I'm really, really bad
And your eyes
Taking in everything I am
And your body and soul and the way that you know
How I treasure you

あなたが支えてくれる
私が無知な時も
あなたの情熱が
私が本当に愚かな時も
あなたの瞳が
私の全てを支えてくれる
あなたの身体も魂も、そして理解してくれる
どれほど私があなたに救われているか

 


On an ordinary day
The extraordinary way
You take what I can give and you treasure it
On an ordinary day
The extraordinary way
You turn to me and say, I believe in this

何でもない日に
特別な方法で
あなたは私の与えるものを受け取りそれを大切にしてくれる
何でもない日に
特別な方法で
あなたは私に振り向き言ってくれる、それを信じている

 


That makes me lucky
God I'm so lucky
So much luckier than I ever thought I'd be

全てを失ったことは私にとって幸運だった
神よ、私はとても幸運だった
今までにそうだと思っていたよりもずっと

 


On an ordinary day
The extraordinary way
You take what I can give and you treasure it
On an ordinary day
The extraordinary way
You turn to me and say, I believe in this

何でもない日に
特別な方法で
あなたは私の与えるものを受け取りそれを大切にしてくれる
何でもない日に
特別な方法で
あなたは私に振り向き言ってくれる、それを信じている

 

 

***